Visste du att Läkemedelsverket tillsammans med Konsumentverket i sin granskning av skönhetsbranschen har gjort bedömningen att våra konsumenter skall anses vara en särskilt sårbar konsumentgrupp? Därmed skall vi inom estetik-branschen beläggas med särskilt stränga regler och tolkningar av lagen gällande vår marknadsföring och kommunikation. Motsvarande kommersiella aktörer som riktar sig till konsumenter i samma ålder som vill köpa exempelvis bilar, klockor eller annan lyxkonsumtion har inte belagts med motsvarande regler. Deras konsumenter bedöms vara fullt kapabla att fatta beslut.
Är det skillnad på hur vi ser på det kvinnor specifikt önskar konsumera? Det är svårt att inte närma sig tankar om diskriminering av kvinnor och deras förmåga att bedöma risker, fatta beslut om sin ekonomi och konsumera det dom önskar sig. Vår genomsnittskonsument har en ålder på 25-55 år, dom är företrädelsevis kvinnor.
Är kvinnor i åldern 25-55 en särskilt sårbar grupp? På vilket sätt? Vad skiljer sig i förmåga mot exempelvis män i samma åldersintervall som samma dag kan köpa en lyxig sportbil för 1000 000kr, köra för snabbt och därmed utsätta sig för risker?
Det skulle vara intressant att veta på vilka grunder man har beslutat sig för att våra kunder är särskilt sårbara.
Genomsnittskonsumenten
”Avgörande för hur marknadsföring ska bedömas utgår från hur en genomsnittskonsument i det enskilda fallet får antas uppfatta marknadsföringen. Därvid gäller att reklam i allmänhet läses flyktigt och att konsumenten i första hand påverkas av helhetsintrycket. Genomsnittskonsumenten bestäms utifrån aktuella omständigheter i varje enskilt fall. Exempel på sådana omständigheter är bland annat vilken typ av produkt marknadsföringen rör samt målgrupp för marknadsföringen. Utgångspunkten för bedömningen är att genomsnittskonsumenten är normalt informerad samt skäligen uppmärksam och upplyst, med beaktande av sociala, kulturella och språkliga faktorer.10
Även om marknadsföringen når konsumenter i allmänhet, men samtidigt riskerar att i märkbar mån påverka det ekonomiska beteendet hos en viss tydligt identifierbar grupp konsumenter som är särskilt känsliga för en marknadsföringsåtgärd, ska metoden bedömas utifrån den genomsnittlige konsumenten i denna grupp. En sådan tydligt identifierbar grupp kan bestå av konsumenter med mentala eller fysiska handikapp som därmed kan förväntas vara särskilt känsliga för marknadsföringen. Andra sådana tydligt identifierbara grupper kan bestå av personer med hög eller låg ålder.11 En utgångspunkt för bedömningen om särskild utsatthet är bland annat om konsumenten till följd av sociodemografiska egenskaper, beteendeegenskaper, personlig situation eller förutsättningar på marknaden är mer mottagliga för en viss form av marknadsföringsmetod.” Länk till hela granskningen